Een brasa from Switi Sranan Kondre, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arianne Kattenberg - WaarBenJij.nu Een brasa from Switi Sranan Kondre, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arianne Kattenberg - WaarBenJij.nu

Een brasa from Switi Sranan Kondre,

Door: Arianne

Blijf op de hoogte en volg Arianne

15 September 2010 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen,

een berichtje vanuit het verschrikkelijk warme Suriname! Ik heb heel wat warme landen gezien maar deze komt zeker in mijn top 3. Ook niet zo gek ook want we zitten in de warmste periode van het jaar. Gemiddeld rond de 37 graden. Zelfs ’s nachts komen we niet onder de 25 graden. Al lig je stil op bed…zweten is onvermijdelijk. Dan is onze koude douche totaal geaccepteerd…;) een boiler hebben we ook helemaal niet nodig.

Na 9 uur te hebben gevlogen kwamen we aan in het warme, gezellige, sfeervolle Suriname. De mensen zijn super aardig en hartelijk…en dat begon al in het vliegtuig. Een jongen die voor een week zijn Surinaamse vriend ging opzoeken, een vrouw wiens dochter op de chirurgie afdeling bij ons op stage werkt, een man wie met zijn hele gezin voor zijn vaders begrafenis naar Suriname kwam enz. Het contact is snel gelegd.

De vlucht was overigens goed gegaan…met tegenstelling tot de maandag ervoor;) Alles moest natuurlijk weer op het laatst gebeuren. Naar Amsterdam voor de Visums, pep medicatie halen in Zwolle, uniformen kopen, tas pakken, aankoopformulieren zoeken enz. Ik had het allemaal bewaard voor de maandag. Het gaf de nodige stress en spanning en ik geloof dat het thuis dan ook niet zo gezellig was (Sorry, sorry, sorry) ( de combinatie weinig slaap en veel stress gaan bij mij niet zo goed samen;) ) Toen alles was gepakt kon ik nog net 3 uurtjes slapen en dacht dat we het ergste toen wel achter de rug hadden…niet dus. Tot overmaat van ramp kwamen we bij Amsterdam in de file te zitten...weten wij veel dat de spits daar tegenwoordig al om kwart over 6 ’s ochtends begint:S
Erger dan dat kon het niet meer…toch???... wel dus. Om precies te zijn 4.5 kilo erger… ja je hoort het goed…dat was mijn overgewicht en neej ik heb niet te veel pumps mee…daar zorgde me moeder wel voor;) Ik mocht kiezen: of 100 euro betalen of spullen er uit te halen. Na alle mogelijke slijm en ompraat manieren (die verspilde energie waren) heb ik mijn handbagage maar volledig volgepropt.

Toen was het moment daar. Na afscheid te hebben genomen konden we dan eindelijk aan onze reis beginnen …het grote avontuur tegemoet…al was het wel met rode oogjes, wallen van 3 cm, 2 enorme tassen handbagage en een lijf vol stress.
En oja…zonder fototoestel want die is ondertussen al gecrasht.

Gelukkig maakt Suriname het helemaal goed. Het woord stress kennen ze hier niet en ze hebben zeeën van tijd. Heerlijk! We hebben ons al helemaal geïntegreerd in de cultuur en doen graag met ze mee;)
Ons huisje is oud en heel simpel maar prima te vertoeven. Geen warm water, wasmachine, droger, afwasmachine, tv, internet of telefoon…lekker back to basic. Alleen een aanrecht op kniehoogte…? In Nederland zou die de inspectie niet doorkomen. Maargoed, nu hebben we gelijk een goed excuus om niet te koken…slecht voor onze rug;)

We staan op de Esther Stichting (een thuis voor mensen met Lepra, waar we tussen de cliënten een huisje hebben gehuurd) bekend als ‘de stagiaires uit Nederland’…iedereen weet van onze komst wat erg leuk is. Om 5 uur worden we wakker van de zusters die bij alle cliënten langs gaan. Het zijn echte ochtend en avond mensen en we zijn er ondertussen ook achter waarom. We dachten vanmiddag lekker naar het centrum te gaan om alles te verkennen maar zijn niet veel verder dan 4 straten gekomen. Tussen 12 en 3 wil je gewoon niet buiten zijn. Ik hoop dat we snel wat aan de warmte wennen maar voor vandaag hebben we het lekker zo gelaten.

Aan aandacht komen we hier niets te kort. Elke auto toetert of er komt een bus voorbij waarvan alle mannen uit het raam staan te roepen en te fluiten…zelfs als ze komen aanrijden roepen ze al ‘lekker kontje’ wat overigens best knap is…want hoe kun je van de voorkant zien of ik een lekkere kont…??? afijn, ons attitude gehalte is al aardig gestegen.
Overigens zijn we ook al uitgescholden voor kaas…misschien is dat ook een versier truc??? Ik ken um niet.

Jullie horen het al wel…we zijn hier nog geen 48 uur en ik kan al bladzijden vol schrijven…maar ik zal het jullie niet aandoen. We gaan zo heerlijk wat Surinaams eten regelen en genieten van de heerlijke koele avonden hier…waarschijnlijk word het domino met al onze nieuwe buren;)

Veel liefs,
Arianne

  • 15 September 2010 - 21:09

    Geer:

    Ik lees het al wel weer! Zeggen dat je voor stage gaat, maar ondertussen...
    Leuk om dit zo te lezen. Geniet ervan en hou me vooral op de hoogte!
    Dikke knuffel uit een regenachtig Amersfoort

  • 15 September 2010 - 23:06

    Wouter:

    dat sorry is btw wel op z'n plaats!!.. :P
    het is hier erg rustig, leuk om wat van je te horen...
    ik mis je nog niet :$
    (komt nog wel)

  • 16 September 2010 - 06:53

    Alice:

    Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad en gearriveerd zijn! Leuk om je verhalen te lezen! :D

  • 16 September 2010 - 07:04

    Anne Marie:

    Hi lieffie,
    Leuk hoor om te lezen! Heel herkenbaar!Leeft opa Willy nog?En mijn buurvrouw in de rolstoel?Geniet maar lekker de komende 2 weken en succes straks in het Diaconnes. En als je er even uit wil ... een cocktail drinken in Toradica Hotel!!! Echt een aanrader!! xxx van mij en ook van Cyrille!

  • 16 September 2010 - 08:10

    Hélène:

    Ha Arianne,

    Aan jou attitude had ik ook nog niet getwijfeld eigenlijk.. Niet verwaand gaan worden daar hea? Anders zul je nog enorm moeten afkikken...

    Zitten jullie dicht bij de stageplek? En de collega's enzo wanneer gaan jullie die ontmoeten?
    Zitten jullie samen op 1 afdeling van t zh?

    Ik hoor t miss nog wl!

    Kalm an in de hitte.. Heb je nog niet zo'n chinese waaier ofzo? ;) its basic;)

    Liefs van uit den Hollanden
    Hélène

  • 16 September 2010 - 08:34

    Annechien:

    dag nichtie,

    nou zo te lezen heb je al weer heel wat mee gemaakt,
    al je belevenissen doen me erg aan mn periode op cura denken... geen warm water, de gedachte dat je beter uit eten kan gaan dan zelf koken, kmoet zeggen dat we dat toen goed hebben volgehouden, zoek maar snel een goedkoop tentje en al dat na gefluit, in't begin heerlijk;)

    geniet er van, koop snel even een nieuwe cam, veel te jammer om die daar niet te hebben en succes met je eerste stage dagen!

    liefs Annechien

  • 16 September 2010 - 14:08

    Mariëlle:

    Hahaha, nee hè! Toch 4.5 kg teveel. Wat een dra-ma.

    Nou meid, geniet maar heel erg veel daar van het lekkere weer. Het is hier verschrikkelijk .. Op z'n nederlands: Regen, regen en ohja .. REGEN!.

    Ik kijk uit naar je volgende true hollywood story's darling!

    xxxx

  • 16 September 2010 - 16:06

    Mama:

    Wat een belevenissen, en wat een warmte zal dat zijn, koop maar een camera daar want zonder kiekjes is toch ook niks...
    we missen je wel hoor!!! vooral het loopje naar de onderste la in de keuken... zijn de crakkers al op ???
    liefs ma

  • 16 September 2010 - 17:19

    Evelien:

    Ha meis,

    Dat wordt pumps shoppen!
    Maareh.. Fijn dat alles is goed gekomen.. Tja.. dat 'op het laatste moment' daar heb ik er hier thuis ook een van.... kan er niet aan wennen;-)
    Geniet, leef, leer en relax! En inderdaad een camera kopen.. whe want pictures!

    Veel liefs van ons en een dikke knuffel van Anna Sofie die weer helemaal de oude is!

  • 17 September 2010 - 08:59

    Marieke D:

    Wat een leuk verhaal al gelijk. Gelukkig is de reis goed verlopen. Veel plezier met alles wat jullie gaan beleven daar, en succes met je stage.

    XXX Marieke

  • 18 September 2010 - 19:16

    Jacoba:

    Ha Arianne,

    Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Veel succes in Suriname!

    Groetjes Jacoba

  • 19 September 2010 - 15:59

    Appie:

    hy arri,

    we missen je nu al hoor hihih

  • 19 September 2010 - 17:51

    Tante Henny:

    Lieve Arianne met veel plezier lees ik je belevenissen kan me zo indenken dat jullie genieten.
    Ik heb je gisteren al een mail gestuurd je bent op de hoogte van on ze aktiviteiten .
    p.s ik heb niet geweten dat je zo kunt stressen ...!!!
    Liefs van je oom en tante uit Drenthe .
    Houd ons maar gezellig op de hoogte we genieten van deze verhalen ...doet me denken aan mijn Afrikatijd.

  • 19 September 2010 - 17:51

    Tante Henny:

    Lieve Arianne met veel plezier lees ik je belevenissen kan me zo indenken dat jullie genieten.
    Ik heb je gisteren al een mail gestuurd je bent op de hoogte van on ze aktiviteiten .
    p.s ik heb niet geweten dat je zo kunt stressen ...!!!
    Liefs van je oom en tante uit Drenthe .
    Houd ons maar gezellig op de hoogte we genieten van deze verhalen ...doet me denken aan mijn Afrikatijd.

  • 19 September 2010 - 17:52

    Tante Henny:

    Lieve Arianne met veel plezier lees ik je belevenissen kan me zo indenken dat jullie genieten.
    Ik heb je gisteren al een mail gestuurd je bent op de hoogte van on ze aktiviteiten .
    p.s ik heb niet geweten dat je zo kunt stressen ...!!!
    Liefs van je oom en tante uit Drenthe .
    Houd ons maar gezellig op de hoogte we genieten van deze verhalen ...doet me denken aan mijn Afrikatijd.

  • 19 September 2010 - 17:52

    Tante Henny:

    Lieve Arianne met veel plezier lees ik je belevenissen kan me zo indenken dat jullie genieten.
    Ik heb je gisteren al een mail gestuurd je bent op de hoogte van on ze aktiviteiten .
    p.s ik heb niet geweten dat je zo kunt stressen ...!!!
    Liefs van je oom en tante uit Drenthe .
    Houd ons maar gezellig op de hoogte we genieten van deze verhalen ...doet me denken aan mijn Afrikatijd.

  • 19 September 2010 - 18:01

    Tante Henny:

    Hallo hier ben ik weer ik heb 3x op reactie plaatsen geklikt sorry je tante was een beetje dom !!!!!....?????
    Maar eh wat bedoel je met op z'n Kattenbergs???
    Dat is dan zeker alleen voor de Katten aan de Beukenweg !!!!
    Niet alle Katjes zijn zo ik vermoed de jonge generatie...praat maar even met je pa hoe opa en oma zich voorbereiden op de reis naar Canada ....de gevulde koeken van Bakker Smit zouden beschimmelen zo lang lagen die al in kast ....grapje .
    Liefs van je tante doei..!!

  • 20 September 2010 - 16:57

    Jacoline:

    Hey Arianne,

    Klinkt allemaal heerlijk! Na een weekje ben je wel gewend aan de warmte hoor ;)
    Geniet van al het surinaamse eten vooral de pom ;)
    ...ik zie wel weer een verhaaltje verschijnen hier!

  • 21 September 2010 - 14:32

    Jorien:

    Ja, gevonden..leuk, heel veel plezier

  • 21 September 2010 - 20:40

    Saskia:

    Hallo,
    Ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen... daarom doe ik het op deze manier!

    Deze week kreeg ik een kaart die niet voor ons bestemd was, maar voor Saar, Joep ,Elize en Ferdinand! Ik heb echt geen idee wie dat zijn?
    Maar de kaart is zo leuk!

    En ze wonen ook niet op dit adres....
    Maar als je mij hun goede adres kan sturen?
    Kan ik de kaart als nog door sturen!

    Gelukkig stond jou waarbenjijnu in de kaart!
    Dus ik hoop dat dit bericht overkomt!

    Geniet nog van je tijd in Suriname!

    Groetjes Saskia uit IJsselmuiden

  • 22 September 2010 - 17:16

    Arianne:

    @ Saskia

    super bedankt...het goede adres is:
    Lijnbaanstraat 21
    8271 AG IJSSELMUIDEN
    als je kan zorgen dat die daar terecht komt ben ik je erg dankbaar;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Recente Reisverslagen:

03 November 2010

Site van mijn foto's!

03 November 2010

Time's flying...

06 Oktober 2010

Van de O.K. naar...

22 September 2010

Mi lobbi Sranan( I love Surinam)…of toch niet???

15 September 2010

Een brasa from Switi Sranan Kondre,
Arianne

Actief sinds 07 Aug. 2010
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 31710

Voorgaande reizen:

06 Maart 2016 - 14 April 2016

Bootvluchtelingen Lesbos

12 Oktober 2015 - 17 December 2015

Bootvluchtelingen Chios

22 Oktober 2011 - 30 Januari 2012

Going to Uganda!!!

14 September 2010 - 21 December 2010

Suriname

Landen bezocht: