Van de O.K. naar... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arianne Kattenberg - WaarBenJij.nu Van de O.K. naar... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arianne Kattenberg - WaarBenJij.nu

Van de O.K. naar...

Door: Arianne

Blijf op de hoogte en volg Arianne

06 Oktober 2010 | Suriname, Paramaribo

Van de O.K. naar witte stranden, pompoen tot cassave eten, dolfijnen spotten, bijtende vissen, wonden schoonmaken, tensies meten, praisen in de church, salsa dansen en van dawet drinken tot in onze amaka hangen…it’s all part of our life right now!!!

Bun Morgu allemaal…

Of eigenlijk goedemiddag voor jullie. Terwijl ik dit stukje schrijf is de dag bij jullie al volop begonnen en is het hier nog morgen. Ahoewel…er is al aardig leven in de brouwerij want ze staan hier zeker om 6 uur – als het niet eerder is - al naast hun bed. Vanochtend hoorde ik onze buurman om kwart voor 5 zijn tuintje harken…in het donker…!
Zo gek zijn we dan nog net niet, maar ook wij zitten al aardig in het vroege ochtend ritme. Om 4:45 eerst de buurman, daarna om kwart over 5 de zuster die luidkeels alle cliënten wakker maakt met de kreet ‘Goedemorgen zonder zorgen’ en dan om kwart voor 6 gaat m’n wekker met ‘Your my honeypon, sugarlip….’(Geer…Remember?!;))
We hebben het ritme dus al aardig te pakken en alles begint een plekje te krijgen…en na een dikke 3 weken mag dat ondertussen ook wel.
We beginnen zelfs te wennen aan het idee dat we overdag i.p.v. drie druppels inmiddels geen één druppel meer uit de douche hebben, de kookplaat die ontploft waardoor we de hele week in de rijstenkoker ons eten koken en het kraanwater wat we regelmatig niet kunnen drinken omdat er zwarte stukken in zit…maar verder hebben we het heel leuk hoor;)

We maken een aardige combinatie van werken en genieten (lees: vakantie vieren;) )wat ons heel erg goed bevalt. Afgelopen week is mijn stage begonnen op de gynaecologie, erg leerzaam maar ook erg wennen. De cultuur verschillen komen nu wel naar voren en er zijn ook aardig wat miscommunicaties. Ook al praten ze Nederlands…het is soms net abracadabra. Ze gebruiken andere woorden, hebben een andere manier van spreken met bijv. u en jawel zuster i.p.v. je en ja en hebben echt een zwaar accent, en als je pech hebt praten ze ook nog eens lekker binnensmonds…opletten dus tijden de overdracht.
Daarnaast zijn ze zeer direct, niet alleen naar mij maar ook naar de cliënten. Een voorbeeld:
Je hebt een gynaecologische ingreep gehad en mag na een paar dagen weer naar huis, hebt je spullen gepakt en wacht op de zuster.
In Nederland –tot zover ik weet- zou dat ongeveer zo gaan:
Goedemorgen mevrouw, ben u klaar om naar huis te gaan? Alles gepakt? Kan ik nog iets voor u dragen? We gaan nu naar beneden om u uit te schrijven en daarna loop ik nog even met u mee naar de auto. Ik heb alleen uw naam en uw verzekering nodig, meer niet. Heeft u verder nog vragen?
Op z’n Surinaams:
Je loopt naar de cliënt zegt ‘Kom,’ loopt op een slakkentempo naar de lift, grijpt ineens de arm van de cliënt en robt het naamkaartje eraf, vraagt ‘Verzekering?’ strompelt naar de uitschrijfbalie zegt de naam + verzekering, strompelt naar buiten, wacht op de auto, lacht een keer lief naar de cliënt en loopt weer naar binnen.
Om precies te zijn heb je 2 woorden tegen de cliënt gesproken…ik was flabbergasted!
Tis echt part of the culture…want ze praten onderling en ook naar mij toe in de gebiedende wijs, maar toch…cliëntvriendelijk vond ik het totaal niet.

Gelukkig maak je ook leuke dingen mee zoals een cliënt die vandaag door middel van een keizersnee een kindje kreeg en na de operatie op de verloskamer samen met haar man en de oma’s de kleine gingen bewonderen. Toen die het luidkeels op een krijsen zette begon de oma helemaal te glunderen en te lachen en riep alleen maar: ‘Ja hoor, het word een klein praisertje, he’s gonna praise the Lord…’ Toen moest ik stiekem wel even lachen.:d

Doordeweeks werken we en de weekenden hebben we lekker vrij en doen we leuke dingen. Afgelopen zaterdag zijn we naar Boven-Suriname geweest dolfijnen kijken. En geloof mij…het is nog een hele kunst om zo’n dolfijn op de foto te krijgen…ik geloof dat we ongeveer 40 foto’s van het water hebben aangezien ze 3 seconden hun kop laten zien.;)
Daarna zijn we heerlijk wezen zwemmen bij Braamspunt…nouja heerlijk…?! In Nederland betaal je iets van 100 euro voor die visjes die je dode huidcellen opeten toch??? Hier heb je ze gratis…en geloof mij…ik betaalde er nog geen 2 euro voor aangezien ik bij elke hap dacht dat ze een stuk van me lijf hadden mee genomen…ik wist niet dat vissen zo hard konden bijten…
De vissen hebben we maar snel gelaten voor wat ze waren en zijn doorgevaren naar Ford Amsterdam. Helaas was dit verhuurd dus hebben we er een beetje rondgewandeld. Maar geloof mij…daar 5 min. met meer dan 35 graden rond sjokken is net zoiets als sporten in een sauna;) dus we zijn de eerste en beste Warung ingestapt om de kookkunsten van de Javanen te verkennen, wat ons zeer goed beviel.
Het was echt leuk om er even een dagje tussen uit te zijn geweest en wat van Suriname te hebben gezien.
Tegelijkertijd hebben we leuke contacten opgedaan wat wel fijn is want we zitten hier voorlopig nog wel even…en over contacten gesproken…zondags zijn we naar de kerk in het centrum geweest en ik wist dat de wereld klein was… maar zo klein…?! voor de hbo-v’ers…drie keer raden wie we tegen kwamen…Bart…ja je hoort het goed;) (voor de mensen die niet weten wie Bart is…dat is een leraar uit het eerste jaar van ons) Echt heel leuk om hem hier tegen te komen en totaal onverwachts.
Zo staan we elke keer weer voor leuke verrassingen…vorige week hadden we er ook één bij ons huisje. Naast al onze muggen, ratten, leguanen, mieren, libelle’s, muizen en kakkerlakken - die ondertussen niet echt meer verrassingen zijn - hebben we eindelijk ook leuke huisdieren, namelijk drie super kleine puppy’s. Echt adorable!
2 met staart en één zonder:p…tjah, het blijft toch Suriname hé;)

En oja…heb ik ook al verteld over onze tapdansende duiven??? Dat is weer een heel verhaal apart…in ieder geval…in het kort komt het er op neer dat we ‘happy feet duiven’ hebben, en die beoefenen dat het liefst op ons dak wat bestaat uit golfplaten, zodat je je elke keer het lap lazarus schrikt.
En dat zijn niet de enige vreemde beesten, we hebben namelijk ook zoenende mieren…de mieren lopen hier namelijk niet langs elkaar heen maar knallen eerst tegen elkaar op en lopen dan pas door…heel raar…of het een kopstoot is of een zoen zijn we nog niet helemaal achter…
Maargoed, voordat jullie denken dat ik een zonnesteek heb opgelopen met al m’n vreemde verhalen…we doen ook serieuze dingen.
Zo zijn we gister begonnen met onze Alpha cursus en donderdag hebben we onze eerste salsa les…will see!!!
Aankomend weekend gaan we met een aantal co-assistenten het binnenland in waar ik echt super veel zin in heb. Een stukje echt Suriname bewonderen met hun oorspronkelijke bewoners, waar de kinderen nog naakt rond rennen, zwemmen tussen de piranha’s, koken boven een vuurtje en slapen onder een rieten dakje ver van de bewoonde wereld…Heerlijk!

Ik zal aan jullie denken in het koude Nederland;)

A big hug from far far away,
Arianne


Ps:
- Super leuk om al jullie reacties te lezen…thnx!!!

- En vele van jullie vroegen om mijn adres:

Arianne Kattenberg
P/a Esther Stichting
Emile Boutersestraat 1-23
Zorg en Hoop
Paramaribo
Suriname

  • 06 Oktober 2010 - 20:53

    Wouter:

    wahaa leuk man!!
    ik mis je wel !! :S

    mijn reactie weer als eerste hea??
    kben nu je trouwste fan!!

    greetz

  • 06 Oktober 2010 - 21:01

    Geer:

    "...hompihompihom!"
    Oh, en of ik t nog remember;)

    Ari, wat vind ik t leuk om dit allemaal te lezen. Ik ben blij dat je het naar je zin hebt. Vraag me af of ze jou wel verstaan; gezien t feit dat je soms heel snel kan praten;)

    Meis, geniet van komend weekend!

    Dikke knuffel, Geer

  • 06 Oktober 2010 - 21:02

    Geer:

    Zie je nu je foto's pas. Wat een mooie foto van jullie samen!
    Hottie!;)

  • 06 Oktober 2010 - 21:42

    Paul:

    hoi ik vindy\t je een leuke dame hoor pop

  • 07 Oktober 2010 - 16:51

    Mama:

    Hoi Arianne,
    wat beleef je veel, het is echt een andere wereld he... doe het weekend wel rustig aan, ik schrijf binnen kort weer een lange mail.

    liefs ma.

  • 07 Oktober 2010 - 18:32

    Evelien:

    Hoi hoi!
    Leuk om je ff per phone te hebben gesproken. Maar nu wete we ook of je echt dolfijnen hebt gespot;-) Ja dus.

    Leuk allemaal hoor.
    Enne zodra je piranha's ziet: als je er een vangt zijn kaak met tanden eruit halen. Is gave ketting (die je niet in je handbagage moet stoppen.. snik;-))

    Hier alles goed.. druk druk, maar gezond;-) Hannah is vandaag weggegaan dus is er weer rust in de tent. Gaat snel he! Was heel gezellig om haar hier te hebben, maar voorbij is ook weer goed.
    BJ doet het goed op zijn werk, studie, brandweer en als huisman, echtgenoot en vader;-) He's the best;-)

    Met Anna Sofie gaat ook alles goed. Een vrolijke dondersteen die flink om grenzen vraagt. Verder een knuffelbeer, heerlijk dus! (en ze is over haar 2 weken lang 's avonds 11 uur wakker worden heen)

    Liefs!


  • 07 Oktober 2010 - 19:05

    Paul En Adrie:

    Hallo schone nicht!
    Geweldig al je verslagen te lezen en volgens ons geniet je als geen ander.
    Wat een cultuur verschil met Nederland!
    Morgen de trouwerij van Gijs en Joke met mooi weer.
    Neem maar een van de hondjes mee naar Nederland, in Kampen is nog ruimte zat.Een heel goede tijd daar en we blijven je volgen.

    Dikke kus van de ooms uit Lelystad.

  • 10 Oktober 2010 - 15:34

    Tante Henny:

    Lieve nicht van me wat is het weer een gezellig verhaal wat je aan ons opdist jullie genieten met volle teugen en hebben het reuze naar je zin ....echt Dolfijnen gespot jawel geweldig he om die dieren zo heerlijk te zien springen .....wij hebben ze ook heel vaak gezien in de Indische Oceaan hele scholen een geweldig gezicht .

    Wat zien jullie er beeldschoon uit samen op de foto .

    Geniet van alles heel veel liefs ook een knuffel van oom Henk ...hij is met je pa in Frankrijk geweest geklust bij tante Ria .trouwens het is hier de afgelopen week schitterend weer geweest tussen de 22 en 24 graden .
    nogmaals a big hug from your aunt and uncle.


  • 11 Oktober 2010 - 17:59

    Gertruda:

    Hee Meiden! (dus ook voor Sharon)

    Wat leuk om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben! ..maar ik hoor het wel, stage hangen in een matje!..vakantievieren dus! Groot gelijk!
    Als ik al die verhalen weer hoor wil ik echt terug! Hoe bevalt het diakonessenhuis? Het is vast wennen.. Maar de gyn en vooral kinderafdeling (heb ik ook gelopen) zijn leuke afdelingen! Dat ze in gebiedende wijs praten moet je maar niet persoonlijk opvatten, want dat is echt een stukje cultuur.. En anders kan je je verhaal altijd kwijt bij zuster Magret :)Het is ook mogelijk om bij een bevalling op de verloskamers te zijn, dus daar kan je ook altijd nog naar vragen als je dat leuk lijkt!
    Geniet van het binnenland! De reis er naar toe is vooral 'hobbeldebobbel' maar het boottochtje daarna ga je nooit meer vergeten :) Op zaterdag moet je trouwens echt naar de zsa zsa zu gaan, persoonlijk vond ik dat nog leuker dan Havana!
    Succes! Groetjes Gertruda (van school;))

  • 11 Oktober 2010 - 22:04

    Pa Kat:

    Hoi "Ali",

    Wat een prachtige verhalen. Je hebt dezelfde "afwijking" als je zus Anne, je kunt heel beeldend vertellen.
    Ik ben net terug van Bretagne. Mooi weer gehad en veel gedaan samen met Oom Henk, Tante Ria en Oom Jaap.

    Anna Sofie mist tante "Ali" wel, want vandaag had ze het weer over je.
    Ze had een vliegtuig in een blaadje gezien en reageerde gelijk met: "Ali, Ali".

    Het is ook moeilijk voor zo'n klein kind om te snappen waar jij ineens bent gebleven.

    Tante "Tine" is overigens een waardig vervangster.

    Als ik een gekke bui heb kom ik misschien nog langs ha.ha.

    Geniet en een hartelijke groet van je Pa.


  • 15 Oktober 2010 - 18:12

    Tante Tine ;):

    Babe... fijn te horen dat je het zo ontzettend leuk hebt. Heb je al post ontvangen ;) van mij toevallig!!!

    Tante Tine, is idd een waardige vervangster. Guess wat ben nu aan het oppassen bij Bas en Eef thuis. Op Anna Sofie en Maryke allebei onwijs zoet en zonder tegensputteren gingen ze naar bed en lekker slapen. Alleen Anna Sofie is ontzettend baldadig soms. Heeft ze zo'n ondeugend snoetje en probeert ze je uit te dagen. Maar ook heel schattig hoor. Is het net een monstertje in haar joggingpakje. De pap vond ze maar bah, misschien had ik het niet lekker klaargemaakt :(

    Nou ik ga ff lekker filmpje kijken, en ben heel benieuwd naar nieuwe verhalen en vooral foto's!!! Anders ga ik jou binnenkort wel even bellen.

    Dikke kus van je zus Martje

  • 16 Oktober 2010 - 09:09

    Maaike Van Der Horst:

    Nichtje:)
    Het is vandaag zaterdag en dus een vrije dag! Ik kom net mijn bedje uitrollen en dacht dat ik jouw waarbenjij.nu maar eens zou gaan stalken. Tadaa, here I am!
    Leuk om je verhalen over de andere kant van de wereld te lezen. Ook de reacties zijn erg leuk:D

    Zoals je weet zit ik momenteel in Tsjechië, op uitwisseling. We zijn wel een reislustige familie he, leuk!:)

    Ik heb je adres genoteerd dus er zal binnenkort ongetwijfeld een kaartje uit Centraal Europa komen (jaja, Tsjechië is Centraal Europa en niet Oost-Europa, zoals ik altijd dacht... Oostenrijk is toch ook niet Oost?! Duhh!).
    Geniet van de zon, zand, strand en beesten. Ik ben jaloers op je.

    Koes Maaike

  • 21 Oktober 2010 - 18:43

    Kattenbergjes:

    Hai, Schat,

    Wat fijn om te lezen dat het zo lekker met je gaat...lekker hoor..wat zul jij ons straks goed de salsa kunnen leren!! hahah
    lijkt me geweldig.. we missen je wel een beetje hoor!! Maar het is geweldig om te lezen dat het zo lekker gaat. Met ons gaat het ook goed, Senna kruipt al door de kamer en wil ook heel graag staan en lopen. Je weet niet wat je mee maakt met deze dame!! ze is ontzettend vlug...maar we genieten ze is ontzettend vrolijk nog steeds en lacht in het rond... wat een meisje he..

    He maar doe flipper een knuffel van ons een dikke knuffel voor jou van ons!!!

    We zijn trots op je!

    Kusjes van ons, Martijn, Annet en Senna Kattenberg

  • 23 Oktober 2010 - 13:42

    Anna Sofie:

    Ha tante Ali!

    Hoe is het met u? Ziet u nog veel? Veel foto's van dieren maken hoor, dat vind ik leuk!
    Het gaat goed met mij! Ik kom nu net uit bed. We zijn een weekje in Rijssen bij opa en oma aan het logeren. Het is heel gezellig. Bij iedereen even op visite en mijn vriendjes en vriendinnetjes zien. We gaan zo bowlen, ga ik ook mee. Misschien kan ik het wel;-) Mama heeft nu lekker een week vakantie. Vind ik erg leuk!!
    Ik gedraag me redelijk goed, maar soms ben ik ook echt even een spookje. Luisterde ik eerst bij 1 (van de 2-3) bij ruim 3 en soms zelfs niet.. dus.... met een vrolijke lach denk ik dan alles goed te maken maar... soms moet ik even in een hoek zitten.
    Probeer ik heel zielig mijn neus op te trekken en te 'huilen' maar dat werkt niet. Nog tips?

    Over 2 weken ben ik al 2! Papa maakt een heel mooi keukentje voor mij! Mama had een hele mooie gezien maar die was te klein of te groot of te duur (400€!) Nu heeft mama er een getekend en maakt papa die. PRACHTIG!!

    Liefs van mij en ook van papa en mama.

  • 27 Oktober 2010 - 09:16

    Farah:

    Heee skattie.....heb het gevonden hoor! Haha eindelijk...je komt alweer *bijna* terug.....hvj pas goed op jezelf...kussie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Recente Reisverslagen:

03 November 2010

Site van mijn foto's!

03 November 2010

Time's flying...

06 Oktober 2010

Van de O.K. naar...

22 September 2010

Mi lobbi Sranan( I love Surinam)…of toch niet???

15 September 2010

Een brasa from Switi Sranan Kondre,
Arianne

Actief sinds 07 Aug. 2010
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 31705

Voorgaande reizen:

06 Maart 2016 - 14 April 2016

Bootvluchtelingen Lesbos

12 Oktober 2015 - 17 December 2015

Bootvluchtelingen Chios

22 Oktober 2011 - 30 Januari 2012

Going to Uganda!!!

14 September 2010 - 21 December 2010

Suriname

Landen bezocht: