Mi lobbi Sranan( I love Surinam)…of toch niet??? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arianne Kattenberg - WaarBenJij.nu Mi lobbi Sranan( I love Surinam)…of toch niet??? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arianne Kattenberg - WaarBenJij.nu

Mi lobbi Sranan( I love Surinam)…of toch niet???

Door: Arianne

Blijf op de hoogte en volg Arianne

22 September 2010 | Suriname, Paramaribo

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb het hier echt super naar m’n zin, maar toch…er zijn een paar dingen die ik echt niet zou gaan missen.
Een paar voorbeelden:
- Uren wachten bij de loketten en vervolgens worden doorgestuurd naar een ander loket. Surinamers hebben de tijd!
- Ratten die onder je doorlopen terwijl je lekker in je hangmat ligt, of langs je stoel schieten wanneer je aan het eten bent!!!
- Zomerbenen…? Wat zijn dat? Dat begrip kennen wij ondertussen niet meer. Bij de 50 ben ik maar gestopt met het tellen van mijn muggenbulten. Het lijkt ondertussen wel of we een enge ziekte hebben opgelopen.
- Wat je de één gister hebt verteld kun je vandaag aan diegene’s collega nog een keer vertellen en vervolgens mag je morgen weer terugkomen omdat ze het toch nog even wil navragen wat ze overigens weer vergeet.
- De prijzen die ze voor excursies vragen en die belachelijk duur zijn. 4 dagen de jungle in…dat is dan 500 euro mevrouw.
- Ventilators die kapot gaan!!! Bloedje heet!
- Zwaar worden afgezet door taxi chauffeurs.
- De douche waar overdag precies 3 druppels uit komt.
- Een klamboe die je koopt en kapot blijkt te wezen. Gelukkig ben ik heel handig…NIET!!! Gedurende de reparatie naai ik rustig de klamboe aan m’n broek:D
- ….

Zo kan ik nog wel even doorgaan maar dan word dit wel een heel dramatisch blog en zo erg is het nu allemaal ook weer niet. Gelukkig overheersen alle positieve en mooie ervaringen nog ver boven alle negatieve irritaties.

Zo hadden we eergisteren een aangename verrassing in onze boom vlak bij ons huisje. Drie enorme kleurrijke papegaaien. Ik wist niet dat die beesten zo’n kabaal konden maken…in eerste instantie dacht ik dat het ganzen waren;) maargoed…gezien worden mogen ze dan ook zeker.
Ook worden we elke dag vrolijk begroet met: Goedemorgen mooie bloempjes! of als we terug komen van een middagje weg te zijn geweest: Wat heeft de zon met mijn 2 mooie bloempjes gedaan?
Misschien denk je nu dat dit weer 1 van de versiertrucks is van de jonge Surinaamse jongens maar in tegendeel juist...de ouderen kunnen er hier ook wat van...;) neej hoor grapje... Opa Biertje (de bijnaam die wij hem hebben gegeven) is een 81 jarige bewoner van de Lepra Stichting die erg met ons begaan is en altijd in is voor een praatje.
Het maakt je dag goed;)
Of je loopt een schoenenwinkel binnen waar je keihard door de speakers ‘Heer, wees welkom met Uw Geest…’ hoort galmen. Opwekking?! We hebben gelijk maar een paar gezegende schoenen gekocht;) Nieuwsgierig als we zijn hebben we natuurlijk ook even research gedaan. Er werd ons verteld dat de eigenaar gelovig is en er alleen maar christelijke muziek wordt gedraaid. Hij schijnt ook een kerk samen met stichting ‘De Hoop’ te hebben opgericht waar we aanstaande zondag maar eens een kijkje gaan nemen.
Afgelopen zondag zijn we bij de Evangelische Kerk geweest waar we ook erg welkom werden ontvangen. Daar ontmoette we Gert en Ria, een Nederlands stel waar we na die tijd zijn gaan koffie drinken en een kopje soep hebben gegeten. Erg aardige mensen.

Dat de verschillende geloven en culturen hier vredig samenleven is in het dagelijks leven duidelijk zichtbaar. Moskees, tempels, synagoge’s…alles staat naast elkaar en leeft met elkaar.
Zelfs op straat komt ieder geloof tot uiting, zoals bij de schoenenwinkel maar ook gewoon op een ijsschaaf kraampje (een Surinaams soort ijsdrink) waar ‘God is Light: in Him there is no darkness’ staat geschreven. Heel grappig om te zien.

Onze eerste Surinaamse maaltijd hebben we inmiddels ook gehad van de keuken van de Esther Stichting…nog wel een beetje wennen;) de spinazie was zo doorgekookt dat ik me afvraag of er nog wel vitamine in zaten, gekookte bananen wat totaal niet meer naar banaan smaakte en een kerrie ei??? Nooit van gehoord…maargoed….alles went zegt men…zo ook het leven hier. We hebben ondertussen fietsen gehuurd en maken de stad onveilig…of eigenlijk maakt de stad het ons onveilig…;)fietsen is hier namelijk wel een beetje een kunst apart. Niet alleen is het verkeer hier links maar ze houden zich ook totaal niet aan regels en snelheden. Je moet dus oren en ogen van voor en achter hebben…maar we doen gewoon gezellig met ze mee.
Dat word straks in Nederland eerst weer een fatsoenlijke fietsles, want netjes rijden ben ik dan ondertussen wel verleerd;) Vooral met de sneeuw straks…maar dat klinkt nog zover weg:D Hier word het met de dag alleen nog maar warmer en we zitten nog niet eens op het hoogtepunt van het droogseizoen, dus dat beloofd nog wat.

Eind deze week gaan we waarschijnlijk 2 dagen de jungle in. Dolfijnen spotten, ’s nachts kaaimannen vangen en wellicht eten en naar Matapica waar we hopen nog een paar schilpadden te zien want eigenlijk is het legseizoen al voorbij…maargoed…dat horen jullie de volgende keer.

With love,
Arianne

Ps: zoals je ziet hebben we een fototoestel gekocht…de volgende keer zal ik even wat meer foto’s plaatsten…maar bij deze toch al een paar kiekjes.


  • 22 September 2010 - 17:35

    Wouter,:

    hee,
    het is weer je broertje die weer als eerste op de hoogte is en reageert!!
    2 dagen jungle maar.. dat zou ik langer doen!!
    hier thuis nog steeds errug rustig.. en alles goed.. ik hoop dat je voor 25 dec trug bent watn dan ga ik trouwen :P
    x je lieve broertje:P

  • 22 September 2010 - 17:44

    Mariëlle:

    Hai!

    Enn, weer een verhaal.
    Ariann, heb je nou echt je klamboe aan je broek genaaid?! Hahah xD
    Lekker blond of niet!

    Nou, verder klinkt het hartstikke goed joh.
    Heel veel plezier op je jungle tocht, en de dolfijnen op de foto zetten hoor!
    (Jaloers!)

    Ik denk aan je

    xxx

  • 22 September 2010 - 18:23

    Geer:

    Meis, het klinkt weer heerlijk!
    En wat goed om je stem net even gehoord te hebben!:D
    Weer een leuk verhaaltje hoor, maak maar veel foto's op je tripje. Het is te hopen dat deze schilpadden wat groter zijn dan die torren die wij gezien hebben in Turkije;)
    Tot mails!!
    Take care, girls!
    Knuffel

  • 22 September 2010 - 18:30

    Anne Marie:

    Ha ha geen wonder dat je broertje als eerste reageert he?! Je weet wel hoe dat komt he ... getrouwd met zijn computertje! Geniet van de jungle! Waar gaan jullie heen? Ben heel benieuwd! Het ziekenhuis al bewonderd? Geniet van alles! Liefs, Anne.

  • 22 September 2010 - 18:47

    Suri Awara:


    fa waka dames
    leuk verslag. 500 eurie voor een jungletour, ben je gek,niet doen. je moet je weg nog vinden daar, en dan kom je zelf uit op lagere bedragen.
    de mensen die zo duur vragen, hebben vaak wel meer te bieden, maar overvragen wel heel erg
    en geloof me dat doen ze ook met Suris die met vak.zijn en naar het binnenland willen.
    maar dat trappen we niet in, zijn ze mal geworden, gewoon wat netwerken,voor je t weet heb je een goede gids of reisorga die jullie veilig langs de slangen en beren(whaahhahha)kan leiden en daar laat lijden haahha
    geintje meiden
    groetjes van suri awara

  • 22 September 2010 - 19:48

    Saskia:

    Hallo!

    Bedankt voor het adres!
    We hebben de kaart afgeleverd op lijnbaanstraat 21! En ze waren er erg blij mee!

    Wel grappig op deze manier!

    Leuk trouwens om je blog te lezen wat een avontuur zeg!!!

    Toevallig is mijn collega getrouwd met een Surinaamse man. Ze gaan dus zelf ook regelmatig naar Suriname! Verhalen komen mij dus enigzins bekend voor. Ha Ha!

    Succes verder met alles!

    Groetjes Saskia


  • 22 September 2010 - 21:12

    Helene:

    Heey,,

    In the jungle the mighty jungle arianne sleep a night?

    Niet stiekem al t eten van Sharon op eten hea? (filmpje site sharon;))

    Liefs!

  • 24 September 2010 - 14:16

    Suzan:

    Hee Arianne!

    Leuk om jullie belevenissen te lezen! Warm zeg daar, ben jaloers.. Hier in Zwitserland hebben we last van bewolking die tussen de bergen hangt, regen en erg triestig weer.
    Nou, veel plezier en succes daar!
    Gr. aan Sharon, heb bij haar ook al even gereageerd;)
    Liefs!

  • 25 September 2010 - 20:15

    Tante Ineke:

    Dag Arianne, ook wij lezen mee en genieten van je verhalen! het is weer een hele belevenis zo,n stage reis. We wensen je een hele mooie goede tijd daar maar ook dat je in alles wel een beetje voorzichtig bent !!!! Ook natuurlijk een leerzame stage, succes, tot hores en veel liefs van ons uit Gr.

  • 27 September 2010 - 16:22

    Tante Henny:

    Hallo lieve nicht weer erg genoten van je verhalen ....zal ik een paar tubes nestosyl opsturen ?? niet lekker die muggebeten heb je geen goede muggenbeetspray waar m.n DEET inzit speciaal voor de tropen vraag het in een apotheek .
    Geniet van de zon het is hier erg triest regen en mist.
    liefs van ons .

  • 28 September 2010 - 16:45

    Annetta Kattenberg:

    Dag Dotje,

    Hoe gaat het met je? nou het is wel stilletjes aan de beukenweg...zonder jou!! Zo te lezen heb je het prima naar je zin! Fijn om te lezen allemaal. Met ons gaat het ook goed... Senna groeit lekker en eet lekker. Martijn is druk aan het werk zoals gewoonlijk en geniet van zijn papa dagen... en ik ben ook druk aan het werk en lekker een beetje aan de studie..
    Nou pas je goed op!!

    Een hele dikke knuffel van ons,

    Annet, Martijn en Senna

  • 01 Oktober 2010 - 12:55

    Nienke Hofsink:

    Hee Arianne!!! Leuke ex kamergenootje :D
    Ik hoorde dat je in Suriname zat en kon het natuurlijk niet laten om je ff op te zoeken, wat een gave verhalen allemaal!! :D
    Super zeg wat je meemaakt en ik lach me krom om die irritaties haha.. niks veranderd dus ;)
    Vet gaaf dat je naar de jungle gaat! En dolfijnen spotten zo toe maar Arianne de avonturier :D
    Heeeel veel plezier en geniet van alles!!
    Dikke knuffel Nienke

  • 01 Oktober 2010 - 21:22

    Evelien :

    Ha lieverd,

    Bedankt voor je sms!
    Hier alles goed! Anna Sofie veranderd hard! Wordt lang, praat meer enz.. maar dat zul je wel merken als je haar weer ziet!
    Leuk om van je belevenissen te lezen.
    Tip voor jungle: wacht ff tot je het wat beter kent en probeer via via... scheelt vaak weer.. want moet je echt doen.. don't miss it!!!

    Hier komt Anna Sofie (was wakker geworden, we pasten op Niene en ze werd met veel lawaai opgehaald;-))

    fgmnndfmdf dfhggggvf7777777zahnnnnnp.a
    zo: nu haar naam laten typen;-)
    AAMNAN SSSSSSSOOFFIIIIIIIE

    (Goed, ze houdt ze iets te lang ingeduwd nadat we haar de juiste wijzen)

    Liefs!!

  • 03 Oktober 2010 - 20:38

    Gesiena:

    Arian!!:D
    ik was jouw link naar deze site misgelopen!! Maar gelukkig zag ik jou via de blogs van Griëtte! Dus kan ik toch nog jouw belevenissen meelezen! Heel veel plezier meidje ! Ook met je minder leuke ervaringen daar!!! Succes!

  • 12 Oktober 2010 - 13:25

    Òom Leo:


    beste Ariane
    ik heb je reis ver slag gelezen boeiend hoor ik zou zo met je mee doen avondturen in jungcul ik heb dit goed gespeld maar je begrijpt me wel geneit van dit land en natuur mensen met mij gaat alles redelijk naar omstandigheden ik wens je gods zegen tot schiijvens gr oom leo.

  • 12 Oktober 2010 - 13:25

    Òom Leo:


    beste Ariane
    ik heb je reis ver slag gelezen boeiend hoor ik zou zo met je mee doen avondturen in jungcul ik heb dit goed gespeld maar je begrijpt me wel geneit van dit land en natuur mensen met mij gaat alles redelijk naar omstandigheden ik wens je gods zegen tot schiijvens gr oom leo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Recente Reisverslagen:

03 November 2010

Site van mijn foto's!

03 November 2010

Time's flying...

06 Oktober 2010

Van de O.K. naar...

22 September 2010

Mi lobbi Sranan( I love Surinam)…of toch niet???

15 September 2010

Een brasa from Switi Sranan Kondre,
Arianne

Actief sinds 07 Aug. 2010
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 31703

Voorgaande reizen:

06 Maart 2016 - 14 April 2016

Bootvluchtelingen Lesbos

12 Oktober 2015 - 17 December 2015

Bootvluchtelingen Chios

22 Oktober 2011 - 30 Januari 2012

Going to Uganda!!!

14 September 2010 - 21 December 2010

Suriname

Landen bezocht: