My second big journey...Uganda! - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Arianne Kattenberg - WaarBenJij.nu My second big journey...Uganda! - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Arianne Kattenberg - WaarBenJij.nu

My second big journey...Uganda!

Door: Arianne

Blijf op de hoogte en volg Arianne

21 Oktober 2011 | Nederland, Kampen

Lieve familie en vrienden,

Zoals sommige van jullie weten, en voor sommige het een totale verrassing zal zijn, ga ik aanstaande zaterdag naar Uganda. Zelf weet ik het ook nog maar een week en ben dus volop bezig alles te regelen…en al zeg ik het zelf…dit keer niet op z’n Kattenbergs ;) Stress heb ik namelijk NOG niet, en mijn tas staat al zo goed als gepakt in de gang…en dit keer zonder 5 kilo overgewicht…Dat was een jaar geleden wel anders…;)
Helaas ook dit jaar geen sinterklaas, kerst en zelfs geen Oud&Nieuw voor mij in de kou, want 30 januari hoop ik pas weer terug te keren.

Ik heb er onwijs veel zin in en het project is ,denk ik. helemaal mijn ding. Het was precies een stageplek waar ik naar op zoek was dus ik ben heel erg benieuwd.
De organisatie waar ik mee ga heet ‘Be More’ en heeft verschillende projecten in Afrika. Ik zal naar het Rakai Comunity Based Health Project afreizen wat vlakbij Kyotera, een stadje niet ver van Masaka ligt. In dit gebied heerst veel armoede en is er maar beperkte medische zorg beschikbaar. De kliniek biedt mensen uit de wijde omgeving de mogelijkheid om toch medische zorg te ontvangen.
Er is een inloopspreekuur een apotheek en enkele tientallen bedden waar patiënten kunnen worden opgenomen. Het grootste deel van de patiënten komt echter overdag langs voor een consult of behandeling.

Daarnaast worden vanuit het centrum allerlei activiteiten op het gebied van gezondheidszorg ondernomen: vaccinatieprogramma's voor kinderen, thuiszorg voor mensen die niet zelf naar de kliniek toe kunnen, projecten op het gebied van hygiëne en sanitaire en programma's gericht op hiv/aids enz.

Mijn werkzaamheden zullen voornamelijk bestaan uit:
- Meedraaien in de kliniek in Rakai en wellicht ook in de omliggende hospitals. Ik word ingezet waar vraag is. Dat kan bijvoorbeeld zijn: helpen in het lab, malaria en hiv-testen doen, de doktor assisteren of de verpleegkundige op de afdeling helpen.
- Out reaches:
Rakai voert regelmatig een vaccinatie-programma uit onder de lokale bevolking. Tijdens deze outreaches bezoek ik samen met de lokale teamleden rurale gebieden waar elke vorm van medische zorg ontbreekt.
- Schoolprojecten:
Deze activiteiten staan nog in de kinderschoenen, maar er wordt geprobeerd om regelmatig scholen te
bezoeken. Zo maakt Rakai kinderen bekend met het belang van hygiëne en schoon water en het risico van hiv/aids en andere ziekten.
- Tehuis voor ondervoedde kinderen.
Het precieze weet ik hier nog niet van af maar de gezondheid van de kinderen word hier kritisch bekeken en bijgehouden. Ze zoeken de kinderen met regelmaat ook thuis op, om te kijken of ze een gezonde groei doorgaan of juist ondervoed raken.
Genoeg te doen dus!!!

Ik zal jullie weer op de hoogte houden van mijn 2e grote avontuur…Dit keer all by myself, zonder mijn Surinaamse maatje Sjonnie, wat best wel spannend is…Maar ik heb er onwijs veel zin in!!!

Veel liefs,
Arianne



  • 21 Oktober 2011 - 08:21

    Maaike:

    Woow, you lucky bastard! Gaaf joh! Goed om te lezen dat het toch nog gelukt is om naar het buitenland af te reizen voor je stage.
    Heel veel plezier in Uganda. Ik hoop, en Paul natuurlijk ook, dat je een superleuke tijd zult hebben en heel veel zult leren, wat we eigenlijk gewoon verwachten :) Lieve nicht, geniet van Afrika en we zullen je missen als we een familiekerstdiner houden...;) Dat is nog maar de vraag hehe, maar dat hopelijk gaat gebeuren.
    Heel veel liefs van je neef en nicht uit Haarlem!

  • 21 Oktober 2011 - 09:46

    Sjonnie:

    Lieve Arie,

    Superveel plezier daar hé!! Komt helemaal goed daar met jou!

    Liefs,
    Sharon

  • 21 Oktober 2011 - 09:59

    Alice:

    Hee Arianne, ik wens je een heel goede reis en een onwijs fijne tijd daar!! :) Zo te lezen heb je er super veel zin in, en da's denk het belangrijkste! Succes!!! :D Liefs!

  • 21 Oktober 2011 - 10:32

    Bianca Snippe:

    he wat leuk om te horen dat je weer naar t buitenland gaat voor stage.
    heel veel plezier daar en hopelijk leer je er veel.
    ik ga je verhalen zeker weer lezen.
    groetjes bianca

  • 22 Oktober 2011 - 09:46

    Marriet:

    Leuk!!!!! Geniet van je stage, de mensen, de natuur.. Benieuwd naar al je verhalen! Lieffs

  • 22 Oktober 2011 - 21:58

    Geer:

    Lieve Ari,

    Zoals ik al eerder vermeld had, ga genieten van alles wat je gaat meemaken en hou ons daar vooral van op de hoogte:-)
    Enjoy hon!
    Hug!

  • 02 November 2011 - 13:10

    Suzan:

    Hoi!

    Gevonden! Klinkt leuk zeg:) Ben super benieuwd hoe je het daar gaat hebben. Vast heel goed, en natuurlijk heel leuk om daar ervaring op te doen!
    Geniet ervan en veel succes!

    Liefs Suzan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Kampen

Arianne

Actief sinds 07 Aug. 2010
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 31717

Voorgaande reizen:

06 Maart 2016 - 14 April 2016

Bootvluchtelingen Lesbos

12 Oktober 2015 - 17 December 2015

Bootvluchtelingen Chios

22 Oktober 2011 - 30 Januari 2012

Going to Uganda!!!

14 September 2010 - 21 December 2010

Suriname

Landen bezocht: